Model Pendekatan Pembelajaran Virtual di MI Ma’arif NU Limbangan

Hesti Oktaviani, Uun Fitriana Rachmah, Nadiah Qanita Rahma, Sayidin Sayidin

Abstract


THE MODEL OF VIRTUAL LEARNING APPROACH AT MI MA’ARIF NU LIMBANGAN. The purpose of this research is to describe the implementation of virtual learning as an implication of the progress of Science and Technology in learning at Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Limbangan Purbalingga Regency. Advances in science and technology bring influence in various fields, including in education. However, in the application of science and technology there are still many problems faced by teachers, including the limited facilities and the ability or experience of teachers. Whereas teachers should be able to take advantage of the progress of this science and technology in creating quality and better education. The impact of this globalization can affect learning in the future. Globalization can trigger a shift in conventional learning into modern learning. Teachers who have implemented virtual learning need to pay attention to the ways and approaches taken so that the learning is more effective and does not burden the students. The research method used is qualitative analysis. This study concludes that virtual learning in MI Ma'arif NU Limbangan Purbalingga District has two models of approaches, namely virtual learning with a psychological approach and a technological approach.

Keywords


formal education; primary school; technological development; virtual learning

References


Ali, M. (2009). Pendidikan untuk Pembangunan Nasional. Grasindo.

Arvianto, I. R., & Masduki, B. M. (2011). Penggunaan Multimedia Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa dengan Pendekatan Instruksional Concrete Representational Abstract (CRA) (PTK Pada Siswa Kelas XI SMKN 1 Banyudono). Prosiding Seminar Nasional Matematika Prodi Pendidikan Matematika Universitas Muhammadiyah Surakarta, 170–179. http://hdl.handle.net/11617/569

Belawati, T. (2002). Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh. Universitas Terbuka.

Budi, E. N. (2017). Penerapan Pembelajaran Virtual Class pada Materi Teks Eksplanasi untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas XI IPS 2 SMA 1 Kudus Tahun 2017. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 173–174. http://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/view/5720

Darimi, I. (2017). Teknologi Informasi dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif. Cyberspace: Jurnal PendidikanTeknologi Informasi, 1(2), 111–121. https://doi.org/10.22373/cs.v1i2.2030

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran: Peranannya Sangat Penting Dalam Mencapai Tujuan Pembelajaran. Gava Media.

Dimas, R. D. F. (2014, September). Pendidikan Masa Kini. Kompasiana.

Fajar, N. A. (2018). Effectiveness of Using Virtual Learning on Learning. 3.

Gusmaneli, G. (2012). Dampak Teknologi Pendidikan Terhadap Peranan Guru di Masa Depan. Al-Ta Lim, 19(2), 166. https://doi.org/10.15548/jt.v19i2.18

Haris Budiman. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(I), 31–43. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095

Ibrahim, N., & Ishartiwi, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Mata Pelajaran IPA Untuk Siswa SMP. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1). https://doi.org/10.24176/re.v8i1.1792

Idris, R. (2009). Mengatasi Kesulitan Belajar dengan Pendekatan Psikologi Kognitif. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 12(2), 152–172. https://doi.org/10.24252/lp.2009v12n2a3

Mantasia & Jaya, H. (2016). Model Pembelajaran Kebencanaan Berbasis Virtual Sebagai Upaya Mitigasi dan Proses Adaptasi Terhadap Bencara Alam di SMP. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 1–14. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v19i1.36089

Melinda, V. A., Degeng, N. S., & Kuswandi, D. (2018). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPS Berbasis Virtual Field Trip (VFT) Pada Kelas V SDNU Kratonkencong. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 3(2), 158–164. https://doi.org/10.17977/UM031V3I22017P158

Mulyadi, E. (2016). Penerapan Model Project Based Learning untuk Meningkatan Kinerja dan Prestasi Belajar Fisika Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(4), 385. https://doi.org/10.21831/jptk.v22i4.7836

Nurhayati, T. (2016). Problematika Guru dalam Menguasai TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Solusinya di MI Al-Asy’ari Kuniran Batangan Kabupaten Pati Tahun Ajaran 2015/2016. UIN Walisongo.

Prasetya, M. A. (2015). E-Learning Sebagai Sebuah Inovasi Metode Active Learning. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 319–338. https://doi.org/10.21043/edukasia.v10i2.797

Prastowo, A. (2015). Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Tematik Terpadu: Implementasi Kurikulum 2013 Untuk SD/MI. Prenadamedia Group.

Purwanto, A., Hendri, M., & Susanti, N. (2016). Studi Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media PhET Simulations dengan Alat Peraga pada Pokok Bahsan Listrik Magnet di Kelas IX SMPN Kabupaten Tebo. Jurnal EdulFisika, 01(01), 22–27. https://doi.org/10.22437/edufisika.v1i1.2954

Riswandi, B. A. (2013). Peningkatan Kualitas Siswa Terampil IPTEK dengan Edukasi Komputer Bagi Siswa SD di Dusun Wonolelo. Jurnal Inovasi Dan Kewirausahaan, 2(2), 94–98. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/7857

Rohmani, Siti; Sunarno, Widha; & Aminah, N. S. (2015). Pembelajaran Fisika Menggunakan Model Poe (Prediction , Observation , And Explanation) Melalui Metode Eksperimen Dan Proyek Ditinjau Dari Kreativitas Dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Inkuiri, 4(4), 10–15. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v4i4.9564

Sabar, K., & Rahman, A. (2011). Penggunaan Web ( E-Learning ) dalam Proses Pembelajaran Bahasa Inggris di Briton International English School Makassar. Jurnal Komunikasi KAREBA, 1(4), 444–456. https://doi.org/10.31947/kjik.v1i4.324

Saliyo. (2018). Pendidikan Islam di Mesir dan Malaysia di Era Globalisasi Kajian Psikologi Positif. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 13(1), 127–154. https://doi.org/10.21043/edukasia.v13i1.3252

Setiyani, R. (2010). Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar. Dinamika Pendidikan, 5(2), 117–133. https://doi.org/10.15294/dp.v5i2.4921

Sulistyowati, S., & Rachman, A. (2017). Pemanfaatan Teknologi 3D Virtual Reality Pada Pembelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar. Network Engineering Research Operation, 3(1). https://doi.org/10.21107/NERO.V3I1.71

Sunarno, W. (2009). Animasi Simulasi Pembelajaran Fisika Berbasis Komputer. UNS Library.

Wijayanti, W., Maharta, N., & Suana, W. (2017). Pengembangan Perangkat Blended Learning Berbasis Learning Management System pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 1. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v6i1.581

Yi-Lien, Y., Yu-Ju, L., & Yen-Ting, R. L. (2018). International Forum of Educational Technology & Society Gender-Related Differences in Collaborative Learning in a 3D Virtual Reality Environment by Elementary School Students. Educational Technology & Society, 21(4), 204–216. https://doi.org/10.2307/26511549

Yuberti, Y. (2015). Online Group Discussion pada Mata Kuliah Teknologi Pembelajaran Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 145. https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v4i2.88

Zamhari, M., & Masamah, U. (2017). Relevansi Metode Pembentukan Pendidikan Karakter Dalam Kitab Ta’Lim Al-Muta’Allim Terhadap Dunia Pendidikan Modern. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 11(2), 421. https://doi.org/10.21043/edukasia.v11i2.1724




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/edukasia.v15i1.6787

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/19.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/17.jpg http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpg

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpg

 

 

Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam by Prodi Pendidikan Agama Islam Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.