Implikasi Kebijakan Penghapusan Sekolah Bertaraf Internasional dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam

Muhammad Miftah

Abstract


THE IMPACT OF THE WISDOM OF OMITTING INTERNATIONAL BASED SCHOOL INTO THE ISLAMIC EDUCATION LEARNING. This study is a qualitative study, which is the subject of this research is the teachers, principals, and students in State Elementary Schools Ex SBI Gemolong Sragen. The purpose of this study is to know the impact of the abolition of the International Standard School decided by the Constitutional Court. The result indicates that the impacts of the abolition of International standard schools internasioanal are very diverse, including students’ motivation in learning Islamic education increased, because the attention of schools and School Committees are not only more focused on science and language learning. Besides that, the quality of human resources (educators) is better than when the school has international status. By adding skills items beyond teaching in the recruitment process that is applied in State Elementary School Ex SBI Gemolong Sragen in recruiting Islamic education teacher indirectly alter the learning process in class, such as the language of instruction in the learning process that is used to emphasize using the English language, after the Court’s decision on the abolition of international school, the culture is replaced with the Arabic language without losing the characteristics of learning that existed before.

Keywords


Policy; International Standard School; Islamic Education

References


Abbas, Erjati, Menuju Sekolah Mandiri, Jakarta: PT Elex Media Komputindo, 2012.

Arief, Armai, Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam, Jakarta: Ciputat Press, 2002.

Arifi, Ahmad, Politik Pendidikan Islam, Yogyakarta: Teras, 2010.

Arifin, Muhammad, Filsafat Pendidikan Islam, Cet. Ke-1, Jakarta: Bina Aksara, 1987.

Asifudin, Ahmad Janan, Mengungkit Pilar-pilar Pendidikan Islam, Yogyakarta: SUKA Press, 2010.

al-Attas, Muhammad Naquib, Konsep Pendidikan dalam Islam: Suatu Kerangka Fikir Pembinaan Filsafat Pendidikan Islam, terj. Haidar Bagir, Cet. Ke-4, Bandung: Mizan, 1992.

Aziz, Erwati, Prinsip-prinsip Pendidikan Islam, Solo: PT Tiga Serangkai, 2003.

Daradjat, Zakiah, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Angkasa, 2000.

Departemen Pendidikan Nasional, Panduan Penyelenggaraan Program Rintisan SMA Bertaraf Internasional, Jakarta: Dirjen Manajemen Dasar dan Menengah Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Atas, 2009.

Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam, Kurikulum Berbasis Kompetensi dan Hasil Belajar Pendidikan Agama, Jakarta: Direktorat Madrasah dan Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Umum, 2003.

Hadi, Amirul dan Haryono, Metode Penelitian Pendidikan 2, Bandung: Pustaka Setia, 1998.

Hamruni, Strategi dan Model Pembelajaran Aktif, Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga, 2009.

Haryana, Kir, Konsep Sekolah Bertaraf Internasional, Jakarta: Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Pertama, 2007.

Imron, Ali, Kebijakan Pendidikan Indonesia, Jakarta: Bumi Aksara, 1995.

Ismail, SM (ed.), Paradigma Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.

Jalaludin, Teologi Pendidikan, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2011.

Kunandar, Guru Profesional: Implementasi KTSP dan Persiapan Menghadapi Persiapan Sertifikasi Guru, Jakarta: RajaGrafindo Persada, 2007.

Langgulung, Hasan, Beberapa Pemikiran Tentang Pendidikan Islam, Bandung: PT al-Ma’arif, 2003.

_____, Pendidikan Islam dalam Abad 21, Jakarta: Pustaka al-Husna Baru, 2003.

Majid, Abdul dan Dian Andayani, Pendidikan Agama Islam Berbasis Kompetensi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.

Moleong, Lexy J., Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Muhaimin, Paradigma Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.

Mulyana, Dedi, Pendidikan Bermutu dan Berdaya Saing Tinggi, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Mulyasa, E., Kurikulum Tingkat satuan Pendidikan (KTSP), Bandung: Remaja Rosdakarya, 2007.

Ramayulis, Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2010.

_____, Metodologi Pengajaran Agama Islam, Jakarta: Kalam Mulia, 2001.

Rohman, Arif, Educational Policy, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2010.

______, Politik Ideologi Pendidikan, Yogyakarta: Laksbank Mediatama, 2000.

Said, Zainal Abidin, Kebijakan Publik, Jakarta: Suara Bebas, 2006.

Sirozi, Muhammad, Politik Kebijakan Pendidikan di Indonesia, Jakarta: INIS, 2004.

Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Alfabeta, 2010.

Suharno, Strategi Pengembangan Pendidikan, Bandung: PPPG, 2004.

Syafarudin, Efektivitas Kebijakan Pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta, 2008.

Tachjan, Implementasi Kebijakan Publik, Bandung: Lemlit Unpad, 2006.

Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2012.

Tanzeh, Ahmad, Pengantar Metode Penelitian, Yogyakarta: Teras, 2009.

Tilaar, H.A.R. dan Nugroho, Kebijakan Pendidikan: Pengantar untuk Memahami Kebijakan Pendidikan Sebagai Kebijakan Publik, Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2009.

Tilaar, H.A.R., Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.

Tim Penelitian Program DPP Bakat, Minat, dan Keterampilan Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Sekolah Bertaraf Internasional, Yogyakarta: Lingkar Media, 2010.

Uhbiyati, Nur, Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: Pustaka Setia, 1999.

Wahab, Solichin Abdul, Analisis Kebijakan: dari Formulasi ke Implementasi Kebijakan Negara. Jakarta: Bumi Aksara, 1997.

Winarno, Budi, Kebijakan Publik (Teori dan Proses), Yogyakarta: MedPress, 2007.

Yamin, Moh., Menggugat Pendidikan Indonesia: Belajar dari Paulo Freire dan Ki Hajar Dewantara, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2009.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1330

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 JURNAL PENELITIAN

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

 


Indexed by

Image result for IPIImage result for ESJI