STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF CROSSWORD PUZZLE SEBAGAI PERMAINAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB

taufikin taufikin

Abstract


Abstract

This paper examines how to apply learning strategies that can increase motivation, activate the atmosphere, demanding concentration, fun / entertaining as well as can be a game in the learning process, especially learning Arabic. With a qualitative approach, which is the subject of discussion is an active learning strategy Crossword Puzzle, then analyzed with content analysis approach. The first result, the active learning strategy Crossword Puzzle is one of the strategies suitable for learning Arabic (mufrodat) because in addition to enabling students, motivating students in fact contain the values of characters such as meticulous, hard work, responsibility, help, and discipline. Second, the application of crossword puzzle was also able to be a game as well as a very good written assessment techniques for learners. Thus, corssword puzzles can be used as an alternative active learning strategy for teachers, especially in Arabic learning.


Keywords


Learning, Crossword Puzzle, Game

References


Departemen Pendidikan Nasional, 2005, Kamus Besar Bahasa Indonesia, Edisi 3 Jakarta: Balai Pustaka

Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain, 2005, Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Echols, John dan Hasan Shadily, 2005, Kamus Inggris-Indonesia, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Hamalik, Oemar, 1989, Media Pendidikan, Bandung: Citra Aditya Bhakti

Iskandarwassid dan Dadang Sunendar, 2015, Strategi Pembelajaran Bahasa, Bandung: Remaja Rosdakarya

M. Khalilullah, Permainan Teka-teki Silang Sebagai Media Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (mufradat), Jurnal Pemikiran Islam; Vol. 37, No. 1 (Januari-Juni 2012), http://ejournal.uin-suska.ac.idindex.phpAnidaarticleviewFile

Majid, Abdul, 2014, Strategi Pembelajaran, Cet. III, Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Martinis Yamin, 2004, Pengembangan Kompetensi Belajar, Jakarta: UII press.

Mel Silberman, 2015, Experiantial Learning: Strategi Pembelajaran dari Dunia Nyata, Terj. M. Khozim, Bandung: Nusa Media.

Mu’in, Abdul, 2004, Analisis Kontrastif Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Telaah terhadap Fonetik dan Morfologi), Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru.

Mujib, Fathul dan Nailur Rahmawati, 2011, Metode Permainan-permainan Edukatif dalam Belajar Bahasa Arab, Jogjakarta: Diva Press.

Muna, Wa, 2011, Metodologi Pembelajaran bahasa Arab Teori dan Aplikasi, Yogyakarta: Teras

Purwo, 1993, Pembelajaran Bahasa, Yogyakarta: IKIP Yogyakarta

Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional, 2008, Kamus Bahasa Indonesia, Jakarta: Pusat Bahasa.

Rantika dan faizal Abdullah, Penggunaan Media Teka Teki Silang Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas Ii Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Iman Pengabuan Kabupaten Pali, Jurnal Ilmiah PGMI, Vol. No. 1 (Januari 2015). http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jip/article/view/522/472

Sadiman, Arif, 1996, Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya, Jakarta: Karya Grafindo Persada.

Sagala, Saiful, 2003, Konsep dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfa Beta

Sanjaya, Wina, 2007, Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Semiawan, Conny R., 2007, Landasan Pembelajaran dalam Perkembangan Manusia, Jakarta: CHDC.

Silberman, Melvin, 2009, Active Learning 101 Cara Belajar Siswa Aktif, terj. Raisul Muttaqien, Bandung: Nusamedia

Silberman, Melvin, 2009, Active Learning 101 Strategi Pembelajaran Aktif, terj. Sarjuli dkk, Yogyakarta: Pustaka Insan Madani

Slameto, 1991, Proses Belajar Mengajar dalam Sistem Kredit Semester (SKS), Jakarta: Bumi Aksara.

Soeparno, 1996, Media Pengajaran Bahasa, Yogyakarta: IKIP Yogyakarta

Susilana, Rudi dkk, 2007, Media pembelajaran, Bandung: CV. Wacana Prima,

Tarigan, Henri, 1987, Pengajaran Wacana, Bandung: Angkasa.

Tim Penyusun Kamus Bahasa Indonesia, 2008, Kamus Bahasa Indonesia, Jakarta: Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional

Wehmeir, Selly, 2004, Oxford Advanced Learner’s Dictionary, New York: Oxford University Press

Wijaya, Cece dkk., 1992, Upaya Pembaharuan dalam Pendidikan dan Pengajaran, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Zaini, Hisyam dkk, 2007, Strategi Pembelajaran Aktif, Yogyakarta: CTSD




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/arabia.v9i1.2441

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/scholarsteer.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/globethics.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/citeulike.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/universalimpactfactor.jpg

Creative Commons License
Arabia : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab by Program Studi Pendidikan Bahasa Aarab Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License..