TRIPUSAT PENDIDIKAN SEBAGAI BASIS SOSIALISASIDAN PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA

Puspo Nugroho

Abstract


The changes of globalization characterized by the industrial age or millennial-era influence and impact on bergesernya and the socialization processes in various areas. The shift from how to interact, communicate and socialize very pronounced so it's not uncommon to go beyond the limits of values and social order. These changes provide the impact of poitif but also the negative impact. Tripusat basic education becomes primary for strengthened back role and functions so that the goals of the national education system could be realized. This study more study library with scientific measures put forward in answering each question. From this study obtained how is the role of tripusat education kaitanya in the process of socialization as a means of forming the character of students.   

Keywords: Tri Pusat Education, Socialization, The Formation Of Base Characters

 


Full Text:

PDF

References


Ahmadi, Abu. 2007.Sosiologi Pendidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta

Arif, Achmad Zainuri, dan Arin Setiyowati. 2018.Piagam Debest: Integrasi Komitmen Tripusat Pendidikan Untuk Penguatan Pendidikan Karakter di SD Muhammadiyah 24 Surabaya. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 1, no. 2b.

Darmiyati Zuchdi. 2009. Pendidikan Karakter, Grand Design dan Nilai-Nilai Target. Yogyakarta: UNY Press.

Efianingrum, Ariefa. 2007.Kultur Sekolah yang Kondusif bagi Pengembangan Moral Siswa. Jurnal Dinamika Pendidikan No 1.

Hamied, Hamdani, dan Beni Ahmad Saebani. 2013.Pendidikan Karakter Perspektif Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Herabudin. 2015. Pengantar Sosiologi. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hidayatullah, Furqon. 2010.Pendidikan Karakter: Membangun Peradaban Bangsa. Surakarta: Yuma Pustaka.

Idi, Abdullah, dan Safarina. 2014.Sosiologi Pendidikan Individu, Masyarakat, dan Pendidikan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Kurniawan, Machful Indra. 2015. Tri Pusat Pendidikan Sebagai Sarana Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 4, no. 1, h. 41–49.

Lickona, Thomas. 1991.Educating for Character: How Our School Can Teach Respect and Responsibility. New York: Bantam Books.

Muzakkir, Muzakkir. 2017Harmonisasi Tri Pusat Pendidikan dalam Pengembangan Pendidikan Islam. Al-Ta’dib 10, no. 1, h. 145–162.

Nasution. Sosiologi Pendidikan. 2014. Jakarta: Bumi Aksara.

Nugroho, Puspo. 2017.Internalisasi Nilai-Nilai Karakter dan Kepribadian Mahasiswa Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Humanis-Religius. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 12, no. 2, h. 355–382.

Soekanto, Soerjono. 1997. Sosiologi Suatu Pengantar. Edisi Revisi, Cet ke-45. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Soekanto, Soerjono, dan Budi Sulistyowati. 2013.Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Syaifudin, Mohammad, Nurul Zuriah, dan Marhan Taufik. 2016. Tripusat Pendidikan Sebagai Basis Pengembangan Karakter Keindonesiaan Melalui Gerakan Aku Cinta Produk Indonesia dan Wujud Neonasionalisme Di Era Globalisasi. Prosiding Seminar Nasional, 15.

Wibowo, Agus. 2013.Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi. Membangun Karakter Ideal Mahasiswa di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Zainuddin, M. 2008. Perubahan Sosial dalam Perspektif Sosiologi Pendidikan.” Sosio-Religia, Vol. 7, no. 3.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/ji.v2i1.4292

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Ijtimaiya Journal by Prodi Tadris IPS IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.