MODEL PARTISIPASI GURU PEREMPUAN DALAM BERPOLITIK : STUDI KASUS DALAM PEMILU LEGISLATIF 2009 DI KABUATEN GRESIK

Siti Muarifah

Abstract


Guru perempuan  memiliki peran besar dalam PemilihanUmum di Indonesia tetapi tingkat keterwakilanperempuan dalam politik masih sangat rendah. Penelitianini mencoba untuk menganalisis orientasi politikdari guru perempuan yang meliputi aspek kognitif,afektif dan evaluatif. Menggunakan metode kualitatif, penelitian ini menyimpulkan orientasi politik dari guru wanita bervariasi tergantung pada aktivitas merekadi masyarakat. Guru perempuan yang aktif dalamorganisasi politik memiliki orientasi yang sangat kuat.Sementara guru yang memiliki aktivitas non-politik, memiliki orientasi yang lebih rendah.

kata kunci: Orientasi politik, guru perempuan, pemilihan umum

 

Women teachers also have a big role in the GeneralElection in Indonesia but the level of women representation in politics is still very low. This researchtries to analyze political orientation of women  teachersthat includes cognitive, affective and evaluative aspects.Through the qualitative method, the research conclusionis that the political orientation of women teachers variesdepend on their  activity in the community. Womenteachers who  active in political organizations has very strong orientation. While teachers who have non-political activity, have the lower orientation.

Keywords : political orientation, women teacher, general election.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.21043/palastren.v7i2.1024

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 PALASTREN

Creative Commons License
Palastren : Jurnal Studi Gender by Pusat Studi Gender STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.