Pemberdayaan UMKM Bakso Kemasan “Ada Rasa” Melalui Analisis Religiusitas Strategi Marketing di Jekulo Kudus

Eni Kusrini

Abstract


Empowerment of UMKM as a forum for implementing the micro-economy to encourage economic growth nationally. This empowerment must be able to increase economic activity to the fullest. The existence of UMKM that are dominant as national economic actors is also a vital subject in development, because it is possible to expand opportunities for entrepreneurship, empowering workers, and reducing unemployment in a country in general. To create empowerment of UMKM as a mandate, it is necessary to have religious accountability in the implementation of UMKM. Religiosity is the internalization diversity that exists in a person as a form of devotion to religion at the behest of Allah SWT. Therefore, marketing strategies are needed in the success of UMKM based on rules.


Keywords


UMKM, religiosity, marketing strategies.

Full Text:

PDF

References


Adikah, Nur dan Adi Atmoko, Landasan Sosial Budaya, 2014, Malang: Gunung Samudera.

Anwar, Muhammad, Pengantar Kewirausahaan Teori dan Aplikasi, 2014, Jakarta: Kencana.

Dwi Kurniati, Edy, Kewirausahaan Industri.2015, Yogyakarta:CV Budi Utama.

Eddy Prabowo, Rokh dan Kis Indriyaningrum, Membangun Jiwa Wirausaha Sebagai Upaya Meningkatkan Daya Saing Fakultas Ekonomika dan Bisnis Universitas Stikubank Semarang, 2015.

Marimin, Teknik dan Aplikasi Pengambilan Keputusan Kriteria Majemuk, 2004, Jakarta: Grasindo.

Muslim, A. Kadir, Ilmu Islam Terapan, 2003, Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.

Rangkuti, Freddy, Customer Care Excellence Meningkatkan Kinerja Perusahaan melalui Pelayanan Prima, 2017, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama anggota IKAPI.

Sarosa, Pietra, Kiat Praktis Membuat Usaha Langkah Awal Menjadi Entrepreneur Sukses, 2003, Jakarta: PT Elex Media Komputindo Kelompok Gramedia.

Sastrawijaya, Lonis, Change Your Beliefs Change Your Life, 2014, Jakarta: Gramedia Pustaka Utama anggota IKAPI.

Sudjatmoko, Agung. Cara Cerdas Menjadi Pengusaha Hebat, 2009. Jakarta: Transmedia Pustaka.

Sukwiaty dkk, Ekonomi 3, 2005. Jakarta: Yudhistira.

Suryana, Yuyus dan Kartib Bayu. Kewirausahaan Pendekatan Karateristik Wirausahawan Sukse,2011, Jakarta: Prenada Media Group.

Suyanto, M, Marketing Strategi Top Brand Indonesia, 2007, Yogyakarta: C.V Andi Offset.

Yuliatul Hijriah, Hanifiyah, Spiritualitas Islam dalam Kewirausahaan, Mei 2016. Jurnal TSAQAFAH,Vol. 12, No. 1.

Yustianai, Sofia, dan Lina Anatan,. Etika Bisnis dan tanggung Jawab Sosial Perusahaan di Indonesia: Teori dan Realitas. Desember 2010, Jurnal manajemen, vol, 10, No. 1.

Yusuf Hamali, Arif, 2016, Pemahaman Strategi Bisnis dan Kewirausahaan, Jakarta:PRENADA MEDIA GROUP.

Yuyus Suryana dan Kartib Bayu, 2011, Kewirausahaan Pendidikan Karakteristik Wirausahawan Sukses Edisi Kedua, Jakarta: Kencana.

http://staff.uny.ac.id diakses pada Kamis,27 September 2018 pukul 15:20 WIB.

http://www.esaunggul.ac.id Diakses pada Kamis,27 September 2018 pukul 15:40 WIB.

Hasil wawancara dengan Bapak Sutarwi, UKM Bakso Kemasan “Ada Rasa”, pada tanggal 25 September 2018, Jam 11.05 WIB.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/bisnis.v7i1.5230

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 BISNIS : Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.