MENINGKATKAN KUALITAS PELAYANAN PERPUSTAKAAN DENGAN PENDEKATAN BILINGUAL

Ulin Nuha

Abstract


This article is aimed to describe how to improve the quality of library service with the bilingual approach. Good library service is service done quickly, on time, correctly, and with fun. Library sevice quality is the hallmarks of the library services that are expected to fulfi ll the users’ need. Library service with the bilingual approach is library service that utilizes the usefulness of two languages, Indonesian and English, in all service activities in a balanced way.The steps to improve the quality of service are strategic planning, user-oriented service, humanresource recruitment, provision of funds, and commitment.

Keywords


library service; service quality; and bilingual approach

Full Text:

PDF

References


Achmad, Menuju Kepuasan Pemustaka (Towards Library Users Satisfaction). fi sip.unair.ac.id/image/pdf/achmad.pdf, diakses tanggal 7 Januari 2012.

Ashcroft, Bill, Griffi ths, Garet and Tiffi n, Helen. 2003. Menelanjangi Kuasa Bahasa Teori dan Praktik Sastra Poskolonial. Diindonesiakan oleh Fati Soewandi & Agus Mokamat. Yogyakarta: Qalam.

Baker,C. 2000. A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism. Second Edition. Clevedon.Boston. Toronto. Sydney : Multilingualmatters Ltd.

Bryson, John M. 1998. Strategic Planning For Public and Nonprofit organizations. San Fransisco: Jossey Bass.

Chotijah, Itje dalam Jurnal Pendidikan Penabur. Kemampuan Berbahasa Inggris Anak dengan Pembelajaran Bilingual, Log. Cit. No. 09.Tahun 2000.

Darmono. 2001. Manajemen dan Tata Perpustakaan Sekolah, Cet. I. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.

Dreher. 2001. Human Resource Strategy, A Behavioral Perspective for the General Manager. McGraww-Hill international Edition.

Fitzsimmons, James A. 2001. Service Management: Operations, Strategy, and Information Technology. McGraww-Hill International Edition

Gin ting,M dan Deasy Indriani Halim dalam Jurnal teknik dan Ilmu Komputer. Usaha Peningkatan Kualitas Pelayanan Perpustakaan Ukrida dengan Metode Servqual dan Quality Function Development. Vol. 01 No. 02; April – Juni 2012.

Hurlock, E.B. 1993. Perkembangan Anak. Jilid I. Jakarta: Erlangga.

Khairunnas, dan Sofjan Assauri dalam Jurnal Manajemen Usahawan Indonesia, Analisis Pengaruh Brand Identity Design Terhadap Proses Pembentukan Brand Awareness : studi kasus : Nordhenbasic. Vol. 41 No. 1 Januari-Februari, 2011.

Lasa Hs. 1994. Petunjuk Praktis Pengelolaan Perpustakaan Masjid dan Lembaga Islamiyah. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Sugianto, Bambang dalam Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan. Optimalisasi Penerapan Kelas Bilingual Menuju Pembelajaran Efektif Di SMP Negeri 1 Dukun Gresik. Vol. 2 No. 1, Januari 2014.

Gunawan, Imam. 2009. Fokus Pada Pelanggan. http://masimamgun.blogspot.com/2009_10_01_arvhive.html, Diakses 10 Desember 2012.

Gunarso, Arif. 2009. Pengertian Perpustakaan. “http://sunartombs.wordpress.com/2009/01/05/pengertian peroustakaan-prestasi-belajar. Diakses 12 Nopember 2014.

Lupiyoadi, Rambat dan A. Hamdani, 2006. Manajemen Pemasaran Jasa. edisi 2. Jakarta: Salemba Empat

Muchyidin, Suherlan dan Iwa D. Sasmita Mihardja. 2008. Perpustakaan. Bandung: PT Puri Pustaka.

Pasolong, Harbani. 2008. Teori Administrasi Publik. Bandung: Alfabeta.

Tjiptono, Fandy. 2008. Strategi Bisnis. Yogyakarta : Andi.

Triwiyanto, Teguh dan Ahmad Yusuf Sobri. 2010. Panduan Mengelola Sekolah Bertaraf Internasional. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/libraria.v2i1.1190

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by :

 

 Creative Commons License

LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan by Perpustakaan STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.