PENGARUH GAYA BELAJAR MODEL DAVID KOLB TERHADAP KEMAMPUAN AFEKSI SISWA PADA MATA PELAJARAN AL-QURAN HADITS

Mashar Hilmi, Nur Ghufron

Abstract


Improving student affection abilities needs effective learningdesign. By David Kolb’s learning style models, this study aimedto determine the effect of the use of the ability of affective learningstyles of students. Data revealed by questionnaire with 75respondents at MTs Nurul Ulum Tanjunganyar. The results showedthat the use of learning styles David Kolb positive effect on students’affective skills, evidenced by Freg value 16.946 is greater than theF table for a significance level of 1% and 5% (7.00 3.97). Regression equation formed is Y = 85,825 + 0,526 X. Results showed the calculation of the coefficient of determination 0.188 or 18.8%, indicated that 18.8% of students level of affection influencedthe use of student learning styles.

References


Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Jakarta:

Rineka Cipta.

Asmadi, A dkk. 2010. Eksplorasi Gaya dan Strategi Regulasi Belajar Mahasiswa

yang Mendukung Pembelajaran Berpusat Mahasiswa.Yogyakarta:

Fakultas Psikologi UGM Yogyakarta.

Azwar, S. 1997.Metode Penelitian.Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Basri, H. 2009. Filsafat Pendidikan Islam. Bandung. Pustaka Setia.

Burhanuddin 2004. Paradigma Psikologi Islami: Studi Tentang Elemen Psikologi

dan Al-Q’uran. Bandung: Pustaka Pelajar.

Depdiknas. 2008. Perangkat Penilaian KTSP SMA. Jakarta: Depdiknas Dirjen

Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Diunduh pada tanggal 15

Januari 2013.

Djamarah, S., B. 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rinneka Cipta.

Emzir. 2011. Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif.

Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Ghufron, M. Nur dan Risnawita, Rini 2012. Gaya Belajar: Kajian Teoretik.

Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Guelph, University 2004. Understanding Learning Styles. www.tss.uoguelph.ca/

resource/teachres/ packagels.htmlDiakses pada tanggal 17 Januari 2013.

Gunawan, A., W. 2003 .Genius Learning Strategy. Jakarta: Gramedia Pustaka

Utama.

Hainer, Emma Violand. 1990. Integrating Learning Styles and Skills In The ESL

Classroom. www.ncela.gwu.edu/files/rcd/BE017504/PIG2.pdf

Huitt, W.G. 2000. Using the 4MAT System to Design Web-based Instruction.

Annual Conference: Applied Psychology in

Education, Mental Health, and Business, Valdosta State University;

Valdosta, GA, April 15

Paper delivered at the 8

th

Indriana, D. 2011. Mengenal Ragam Gaya Pembelajaran Efektif. Yogyakarta:

Diva Press.

Khafidzin, Z. 2010. Pengembangan Sistem Evaluasi. Kudus: STAIN Kudus.

Kolb, A., Y. 2005. The Kolb Learning Style Inventory Version 3.1 Technical

Specifications. www.whitewaterrescue.com/support/pagepics/

lsitechmanual.pdf. Diunduh pada tanggal12 Januari 2013

Kolb, D. 2003. Learning Style. Tersedia: http://www.lifecircles-inc.com/

Learningtheories/constructivism/kolb.html. Diakses pada tanggal 15

Januari 2013.

Nasution. 2005. Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar dan Mengajar.

Bandung: Bumi Aksara.

Sudjono, A. 1998 .Pengantar Evaluasi Pendidikan.Jakarta: PT. Raja Grafindo

Persada.

Sugihartono, dkk. 2007. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyanto. 2010. Kontribusi Gaya Belajar dan Motivasi Berprestasi terhadap

Prestasi Akademik Siswa Kelas XI SMA Negeri 10 Semarang. Skripsi

tidak diterbitkan. Program Studi Bimbingan dan Konseling. Universitas

Negeri Yogyakarta.

Sugiyono. 2000. Statistik Untuk Penelitian. Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suyanto, dkk. 2000. Refleksi dan Reformasi Pendidikan di Indonesia Memasuki

Millenium III. Yogyakarta: Adi Cita.

Zagorac, Zorislava, dkk. Learning Style, Example for Use. http://www.

bhmedemanual.org/book/export/html/44. Di akses pada tanggal 12

Januari 2013.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v1i2.209

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Creative Commons License


Quality Journal by Pascasarjana IAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.