MANAJEMEN DIRI GURU RAUDHATUL ATHFAL (RA) BERPRESTASI DI YOGYAKARTA

Fu`ad Arif Noor

Abstract


This study was conducted to determine the self-management of outstanding RA teachers in Yogyakarta who are able to be role models. Qualitative research methods with psychological approaches are carried out directly to the object under study, in order to obtain all data relating to the self-management of high achieving RA teachers. Analysis techniques reduce data, present, draw conclusions and verify data. Data collection uses interviews, documentation, and observation, and tests the validity of the data with triangulation credibility.

The results revealed that: self-management of outstanding RA teachers in Yogyakarta principally increased efficiently, were effective in work productivity, and functioned to foster self-character and competence to change better and become habituated to daily routines, as well as the influence of self-development on the performance of outstanding RA teachers in Yogyakarta is able to provide strength and produce a work ethic called hard work, and smart work, and sincere work that can foster positive, productive, and contributive behavior.

Keywords


Self-management, RA teacher, achievers, Yogyakarta.

Full Text:

PDF

References


A.M., Sardiman. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Ahmadi, Abu., A. Rahani, HM. 1991. Pedoman Penyelenggaraan Administrasi Pendidikan Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara

Atmodiwirio, Soebagio. 2001. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Ardadizya Jaya.

D.R.P., Rengginas. 2005. Peran Manajemen Diri dan Kematangan Emosi dengan Pengambilan Keputusan. Yogyakarta: Fakultas Sekolah Pascasarjana Fakultas Psikologi UGM.

Dale, Ernest L.C., Michelon. 1986. Metode-metode Managemen Moderen. Jambi: Andalas Putra.

Danim, Sudarwan. 2010. Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Fattah, Nanang. 2000. Landasan Manajemen Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Gie, The Liang. 2000. Cara Belajar Yang Baik Bagi Mahasiswa.. Yogyakarta: Gadjah Mada University Perss.

Handoko, T. Hani. 2012. Manajemen. Yogyakarta: BPFE.

Isa, Kamal Muhammad. 1994. Manajemen Pendidikan Islam. Jakarta: Fikahati Aneska.

Kadarman., Jusuf Udaya, 1995. Pengantar Ilmu Manajemen. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kementerian Agama RI. 2017. Petunjuk Pelaksanaan Kompetensi Guru dan Tenaga Kependidikan Madrasah berprestasi Tahun 2017. Direktorat Guru dan Tenaga Kependidikan Madrasah, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.

Manullang, M. 2005. Dasar-dasar Manajemen. Yogyakarta: Gadjah Mada Press.

Muchtarom, Zaini. 1997. Dasar-dasar Manajemen Dakwah. Yogyakarta: Al-Amin dan Ikfa.

Nawawi, Hadari. 1996. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Gunung Agung.

Pidarta, Made. 2011. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

Prijosaksono, Aribowo. 2003. Self Management Series. Jakarta: Gramedia.

Saefullah, U. 2014. Manajemen Pendidikan Islam. Bandung; Pustaka Setia.

Siagian, Sondang P. 2014. Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Soedjadi, F.X. 1995. O & M (Organization and methods) Penunjang Keberhasilan Proses Manajemen. Jakarta: Haji Masgung.

Stoner, James A. F. 1996. Manajemen. Jakarta: Prenhallindo.

Terry, George R. 2013. Prinsip-prinsip Manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Tim Penyusun Kamus Pusat Pembinaan Pengembangan Bahasa. 2006. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Wawancara dengan Anton Ariyadi, S.Si. guru berprestasi juara harapan I tingkat wilayah DIY tahun 2017 (Gupres 4), pengalaman mengajar selama 5 tahun dari RA Baitur Rahmah Jl. Sawitsari A-15 Gang Anggrek Condongcatur Depok Sleman, pada tanggal 16 Maret 2018.

Wawancara dengan Estri Ritah Indriwati (Gupres 2), pada 24 Juni 2018.

Wawancara dengan Rina Wahyuni (Gupres 5), pada 28 Juni 2018.

Wawancara dengan Rufiyati Ambar Ningrum (Gupres 3), pada 25 Juni 2018.

Wawancara pada hari selasa 8 Januari 2018 dengan guru berprestasi (Gupres 1), bu Sri Ngadiyati, S.Pd.AUD yang meraih juara 2 tingkat nasional yang ditetapkan di Jakarta pada 24 Nopember 2017.

Winardi. 2000. Asas-asas Manajemen. Bandung: Mandar Maju.

Wirojoedo, Soebijanto.1985. Teori Perencanaan Pendidikan. Yogyakarta: Liberty.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v7i1.5036

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 QUALITY

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 Indexed by :

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/crossref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/4.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/5.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/isjd.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/academiaedu.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/10.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/esji.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/globethics.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/issuu.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/journalfactor.jpg

Creative Commons License
Quality by Program Pascasarjana Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.