AL-QUR’AN LIVING: HUMANISTIC VALUE (SPOKEN, EMBLAZONED & MANIFESTED) ON BASIC EDUCATION IN MIN 1 SLEMAN

Rahmawati Rahmawati

Abstract


Humanistic is a sense of humanity. The purpose of this study was to study the Living Al-Qur'an which was spoken, displayed and manifested in Basic Education in MIN 1 Sleman. The formulation of the problem in this study is how Living Al-Qur'an's humanistic values are spoken, displayed and manifested in Basic Education in MIN 1 Sleman. This type of research is qualitative with the living phenomenon of the Qur'an, expressing data in a description. Data collection and collection is done by observation, interviews, and documentation. The results of this study are the MIN 1 Sleman Elementary School has attempted to apply Living Qur'an the humanistic values that are spoken, displayed and manifested, namely the humanitarian verses that have been applied in MIN 1 Sleman are: (1) Discipline in QS. Al-Asr verses 1-3, (2) Good character in QS. Al-Qalam verse 4.


Keywords


Living Qur'an, Humanistic, Al'Quran.

References


Adam, Sumarlim. 2015. Pendidikan Humanis dalam Perspektif Islam (Konsep dan Implementasinya dalam Proses Belajar Mengajar, IAIN,Sulatan Amala Gorontalo, Volume 3 Nomor I Februari 2015, Tadbir Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.

Agung Rokhimawan, Moh. Pembelajaran Sains di MI untuk Membentuk Peserta Didik yang Humanistik Religius, FITK UIN Sunan Kalijaga, Jurnal Al-Bidayah Vol.5 No. 2, Desember 2013.

AH. Sanaky, Hujair . 2003. Paradigma Pendidikan Islam Membangun Masyarakat Madani Indonesia. Yogyakarta: Safiria Insania Press.

Aminuddin, Noor “Pendidikan Humanisme dalam Perspektif Islam(konsep dan implementasinya dalam pegelolaan kelas), Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Gresik.

Amirudin, Noor. Pendidikan Humanis dalam Perspektif Islam. Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Gresik.

Arbayah. 2013. Model Pembelajaran Humanistik, Dinamika Ilmu. Vol.13. No.2, Desember.

Az-Zuhaili, Wahbah Tafsir Al-Wasith. Jakarta: Gema Insani, Volume 3.

Bodgan dan Biglen, 2003. Qualitative Research For Education, an Introduction to Theory and Methods (Boston:Allyn and Bacon Inc,1982). Dikutip Via Imam. Metodologi Penelitian Sosial-Agama,. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Fakhruddiní. 2016. Konsep Humanistik ditinjau dari Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Keislaman dan Masyarakat, Vol.1. No.02,2016., Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Curup.

Hadits riwayat Imam Al-Bukhari no 3559 dari Abdullah bin Umar c juga no 6046 dari Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu.

Hanafi dkk, Hasan, 2007. Islam dan Humanisme. Semaang: IAIN Walisongo Semarang.

Henryk Misiak dan Virgini Staudt Sexton. 2005. Psikologi Fenomenologi, Eksistensial, dan Humanistik, . Bandung: PT Refika Aditama.

Introduction to Theory and Methods (Boston:Allyn and Bacon Inc,1982). Dikutip Via Imam. Metodologi Penelitian Sosial-Agama. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. Cet. II.

Mansyur,, dkk. 2007. Metodologi Penelitian Living Qur’an dan hadis. Yogyakarta: Teras.

Nata, Abuddin dan Fauzan. 2005. Pendidikan dalam Perspektif Hadist. Ciputat UIN Jakarta Press

Satrawijaya, Tresna .1988. Proses Belajar Mengajar di Perguruan Tinggi. Jakarta.

Sukarjo dan Ukim Komarudin. 2009. Landasan Pendidikan, KOnsep dan Aplikaisnya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Syifa’a Rachmahana, Ratna. 2008. Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan, Fakultas Psikologi Ilmu Sosial Budaya UII Yogyakarta. El-Tarbawi. No. 1. Vol. 1

YB.Mangunwijaya. 2001. Mencari Visi Dasar Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.

Yuni, Etistika, Wijaya, Dwi Agus Sudjimat dan Amat Nyoto, Transformasi Pendidikan Abad 21 sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Jurnal volume 1 tahun 2016-ISSN 2528-259X. Universitas Negeri Malang.




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/elementary.v8i1.6549

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

indexed by:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/academiaedu.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/globethics.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/issuu.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/iiifactor.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/universalimpactfactor.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/citeulike.jpg

  

 Creative Commons License

Elementary : Islamic Teacher Journal by Program Studi PGMI Jurusan Tarbiyah STAIN Kudus is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License