Open Journal Systems

PENGARUH STRATEGI PEMASARAN DENGAN KONSEP AIDA (ATTENTION, INTEREST, DESIRE, ACTION) TERHADAP RESPON NASABAH MENGAMBANG PADA BANK SYARIAH (STUDI PADA BANK SYARIAH DI WILAYAH CIBADAK-SUKABUMI)

Moch Qurthuby, Anas Alhifni, Sofian Muhlisin

Abstract

This study aims to determine the effect of marketing strategies with the AIDA concept on the response of customers floating on Islamic banks. The research method uses a quantitative approach with Logistic Regression analysis techniques. The technique of collecting data uses a questionnaire technique distributed to sharia bank customers in the Cibadak area that has accounts with conventional banks, the number of respondents taken as many as 60 respondents using non probability sampling method that is by convenience sampling. The results of this study indicate that there is no partial significant influence between the variables of attention, interest, desire, action on the variable response of floating customers

Keywords


Ekonomi Islam; Perbakan Syariah

References


Ahmadi, Abu. (2009). Psikologi Umum. Jakarta: Rieka Cipta.

Alhifni, Daniel. Ortega & Anas. (2017). Pengaruh Media Promosi Perbankan Syariah Terhadap Minat Menabung Masyarakat Di Bank Syariah. EQUILIBRIUM: Jurnal Ekonomi Syariah, Vol. 5, No. 1 (P-ISSN 2355-0228), 87-98.

Antonio, M. Syafi'i. (2006). Syariah Marketing. Bandung: PT. Mizan Pustaka.

Assauri, Sofjan. (2004). Manajemen Pemasaran (Dasar, Konsep, dan Strategi). Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bawono, Anton. (2006). Multivariate Analysis Dengan SPSS. Salatiga: STAIN.

David, F. R. (2006). Manajemen Strategis. Jakarta: Salemba Empat.

Diah Syafita Johar, Srikandi. dan Kholid. (2015). Pengaruh AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) terhadap Efektifitas Iklan Online. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), Vol. 26, No. 1, 1-10.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Djamarah. (2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Eliyah. (2014). Strategi Pemasaran Tabungan Muamalat Prima iB Dalam Meningkatkan Dana Ritel (Tabungan) Pada Bank Muamalat Indonesia. Jakarta: UIN Syarif Hidayatulla Jakarta.

Fandy Tjiptono, P. (2015). Strategi Pemasaran Edisi Keempat. Yogyakarta: Andi.

Fauziah, Riani. (2015). Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Hasil Produksi Pada Pt.Putri Doro Thea. Cirebon: IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Ghozali, Imam. (2009). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, Imam. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Gulo, W. (1996). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Grasindo. https://www.ojk.go.id/

Hurlock, E. B. (2004). Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.

Keller, Kotler. dan. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler, P. & Amstrong, G. (2008). Dasar-Dasar Pemasaran. Jakarta: PT. Indeks Gramedia.

Li, J. &. (2012). An innovative marketing model on AIDA- A case from e-bank campus- marketing by China. Journal International of iBusiness, 47-51.

Notoatmodjo, Soekidjo. (2010). Etika & Hukum Kesehatan. Jakarta: Rineka

Nurul, Aeni. (2017). Model Regresi Dummy Dalam Memprediksi Variabel Yang Mempengaruhi IPK Mahasiswa Matematika (Studi Kasus Mahasiswa Matematika IAIN Raden Intan Lampung Wisudawan Periode II 2015). Yogyakarta: UIN Raden Intan Lampung.

Putra, Silviana. dan Purnama. (Maret 2017). Model AIDA Sebagai Strategi Pemasaran Bagi Nasabah Mengambang Perbankan Syariah (Survei Masyarakat Di Kota Bekasi). Jurnal Organisasi dan Manajemen, Vol.13, No. 1, 10-21.

Rakhmat, Jalaludin. (2005). Metode Penelitian Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Ridwan, M. (2004). Kamus Ilmiah Populer. Jakarta: Pustaka Indonesia.

Sari, Tunjung. (2012). Strategi Pemasaran dan Peran Perbankan Syariah Dalam Perekonomian Indonesia. Jurnal STIE AUB Surakarta, PROBANK Vol.20, No. 21, 1-8.

Shadrina, Ranti. Wilasih dan Fathia. (2017). Faktor Dominan Yang Memengaruhi Keputusan Nasabah Untuk Menabung Di Bak Syariah, Bprs, Dan Kspps. Jurnal Nisbah, 442-461.

Suharso, Puguh. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Untuk Bisnis: Pendekatan Filosofi dan Praktis. Jakarta: Indeks.

Solihin, Ahmad. Ilham. (2008). Ini Lho, Bank Syariah! Jakarta: Hamdalah PT. Grafindo Media Pratama.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryabrata, Sumandi. (2004). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Syam, Agus. Daniar. dan Nina. Winangsih. (2012). Kontruksi Makna Bank Konvensional Bagi Umat Islam. Sosialhumaniora, Vol. 14, No. 2, 104-115.

Umar, Husein. (2005). Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Wardhan. (2011). Edukasi Marketing Bank Syariah. Jurnal Organisasi dan Manajemen Vo. 13 No. 1, 91-106.

Widarjono, Agus. (2010). Analisis Statisika Multivariat Terapan. Edisi Pertama. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.


Full Text: PDF (Bahasa Indonesia)

DOI: 10.21043/equilibrium.v7i1.4682

How To Cite This :



Copyright (c) 2019 Equilibrium: Jurnal Ekonomi Syariah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.