Open Journal Systems

Hadis dan Mitos Jawa

Zulham Qudsi Farizal Alam

Abstract

Tulisan ini dibuat dengan maksud untuk mengkaji kebenaran dari mitos-mitos yang dimunculkan oleh orang jawa. Mitos  memiliki kaitan yang sangat erat dengan budaya masyarakat jawa karena budaya jawa selalu mengangkat mitos dalam ritual-ritual yang dilaksanakan. Di sisi lain ada hadis yang selaras dengan beberapa yang dipercayai oleh orang jawa. Mitos wewe gombel dan rizki yang dipatuk ayam menjadi obyek yang menarik untuk dikaji, dengan harapan ditemukannya kaharmonisan antara hadis Nabi dengan mitos-mitos jawa. Pada akhirnya, mitos jawa tidak selalunnya harmonis dengan Hadis Nabi SAW.

This paper was created with the intention to examine the truth of the myths raised by the Javanese. Myths have a very close relationship with Javanese culture because Javanese culture always lift the myth in the rituals that are implemented. On the other hand there are hadiths that are in harmony with some Javanese beliefs. Myths wewe gombel and rizki pecked chicken is one example of the myth of Javanese society who have sides of philosophical teachings and interesting to be studied. Actually there is harmony between the hadith with the targeted meaning of myth. But that needs to be underlined is the myth of Java is not always harmonious with the Hadith of the Prophet SAW


Keywords


mitos; jawa; budaya; hadis; sunnah; wewe; rizki.

References


‘Itr, N. ad-D. (1981). Manhaj al-Naqd fi ‘Ulum al-Hadits. Damaskus: Dar al-Fikr.

Abu Zahwi, M. (n.d.). al-Hadīs} wa al-Muhaddis}ûn. Kairo: tp.

Ma’luf, L. (1960). al-Munjid fi al-Lughah wa al-Adab wa al-‘Ulum. Mathba’ah Katholikiah.

Peursen, C. A. Van. (1976). Strategi Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius.

Rahman, F. (1984). Membuka Pintu Ijtihad. Bandung: Pustaka.

Panjaitan, Ade Putra dkk, (2014). Korelasi Kebudayaan dan Pendidian (Membangun Pendidikan Berbasis Budaya Lokal), Jakarta: Yayasan pustaka Obor Indonesia.

Al- Hasami, Abul Hasan, Nuruddin, Majma’ zawa’id, Dar Ma’mum li at-Turas, t.th.

Wikanjati, Argo. (2010). Kumpulan Kisah Nyata Hantu 13 Kota, Yogyakarta: Penerbit Narasi.

Ibnu Sidah, Al Mukhasshis, Beirut: Dar Ihya’ li atturas al Arabiy,t.th.

Nursyam, Islam Pesisir, Yogyakarta: LKiS


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/riwayah.v3i1.3440

How To Cite This :

Refbacks

  • There are currently no refbacks.