Open Journal Systems

Tasawuf dan Kesalehan Sosial (Keterpaduan Antara Nilai-Nilai Individu dan Sosial)

Efa Ida Amaliyah, Nur Shofa Ulfiyati

Abstract

Sufism is believed to be a solution in social problems and is not a passive or apathetic attitude towards social phenomena. Sufism is very active in creating a spiritual moral revolution in society and has a major influence on social change. With the analytical method of description, this article emphasizes that through the tasawuf approach it is expected to be able to integrate individual and social values with moderate Islamic understanding, so that they can carry out da'wah that prioritizes the karimah (noble words), qaulan marufa (good words) and qaulan maisura (proper words), as has been mandated in the Qoran.

Keywords


Sufism, Individual piety, Social piety

References


Ahmadiy. (2012). Konsep Ihsan dalam Al-Quran: Pendekatan Semantik. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Damami, M. (2000). Tasawuf Positif dalam Pemikiran Hamka. Yogyakarta: Fajar Pustaka Baru.

Departemen Agama RI. (2005). Al-Quran dan Terjemahnya. Jakarta: Lajnah Pentashih Mushaf Al-Quran.

Hamka. (1964). Pandangan Hidup Muslim. Jakarta: Bulan Bintang.

Haryanto, joko T. (14M). Perkembangan Dakwah Sufistik Perspektif Tasawuf Kontemporer. Addin2, 08(01).

Hidayat, H. (2012). Tajalliyât Sufistik:Dialektika Nilai-nilai Religius-Humanistik. Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, 02(01).

Howell, J. D., & Bruinessen, M. van. (2008). Sufisme dan “Modern” dalam Islam. In Urban Sufism. Jakarta: Rajawali Pers.

Kholil, A. (2012). Spiritualitas Khidir: Moralitas Islam dalam Tindakan Sosial. Jurnal Ulul Albab, 13(01).

Kurniawan, A. (2013). Penanaman Nilai-Nilai Tasawuf Dalam Rangka Pembinaan Akhlak Disekolah Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Keagamaan. Jurnal Al-Tahrir, 13(01).

Madjid, N. I. (n.d.). Islam, dan Ihsan Sebagai Trilogi Ajaran Ilahi.

Masud, A. (2013). Analisis Dan Mapping Syariah Versus Tasawuf Melalui Pendekatan Historis. Jurnal Epistemé, 8(01).

Muniri, A. S., & Hidayat, A. (2015). Refleksi Ajaran Tasawuf Ibnu Arabi Tentang Makrifat Dalam Kehidupan Kaum Sufi. Esoterik: Jurnal Akhlak dan Tasawuf, 01(01).

Musyafiq, A. (2012). Spiritualitas Kaum Fundamental. Walisongo, 20(1).

Niam, U. (2015). Urgensi Perilaku Sufistik Dalam Kehidupan Modern. Esoterik: Jurnal Akhlak dan Tasawuf, 01(01).

Nurcholis, A. (2011). Tasawuf Antara Kesalehan Individu dan Dimensi Sosial. Teosofi: Jurnal Tasawuf dan Pemikiran Islam, 01(01).

Poerdarminta, W. J. . (1993). Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Putra, A. E. (2012). Tasawuf dan Perubahan Sosial-Politik. TAPIs, 08(01).

Riadi, H. (2014). Kesalehan Sosial Sebagai Parameter Kesalehan Keberislaman. An-Nida, 39(01).

Ridwan, A. H., & Safrudin, I. (2011). Dasar-Daar Epistemologi Islam. Bandung: Pustaka Setia.

Rosidin. (2014). Sufisme Perkotaan dan Nalar Beragama Inklusif. Analisa, 21(01).

Rusli, M., & Rakhmawati. (2014). Sumbangsih Islam Dalam Menanggulangi Kehampaan Spiritual Masyarakat Modern;Telaah Atas Pemikiran Tasawuf Sayed Husein Nasr. Farabi, 11(1).

Saifulloh, M. (2008). Tasawuf Sebagai Solusi Alternatif Dalam Problematika Modernitas. Islamica, 02.

Shihab, A. (2001). Islam Sufistik:Islam Pertama dan pengaruhnya hingga kini di Indonesia. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Siradj, S. A. (2006). Tasawuf Sebagai Kritik Sosial Mengedepankan Islam Sebagai Inspirasi Bukan Aspirasi. Bandung: Mizan.

Sulaiman. (2013). Gerakan Pembaruan Tasawuf di Indonesia. Teologia, 24(1).

Syukur, A. (2001). Tasawuf dan Kritis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syukur, A., & Masharudin. (2012). Intelektualisme Tasawuf: Studi Intelektualisme Tasawuf Al-Ghazali. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Taimiyah, I. (2002). Risalah Tasawuf. Jakarta: Hikmah.

Taufik, I. (2001). Maqamat dan Hal Tinjauan Metodologis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Ulfah, N. M., & Istiyani, D. (2016). Etika Dalam Kehidupan Modern: Studi Pemikiran Sufistik Hamka. Esoterik: Jurnal Akhlak dan Tasawuf, 02(01).

Yurwanto, Y. (2014). Memaknai Pesan Spiritual Ajaran Agama dalam Membangun Pemikiran Sufistik Hamka. Sosioteknologi, 13.

Zaprulkhan. (2013). Signifikansi Revitalisasi Tasawuf Hamka Dan Said Nursi Bagi Kehidupan Masyarakat Kontempore. Teologia, 24.


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/esoterik.v3i1.4088

How To Cite This :