Open Journal Systems

Implementasi Client Centered Therapy dalam Perspektif Fungsi Bimbingan Konseling Agama

Anniez Rachmawati Musslifah

Abstract

This paper aims to provide an overview of how the implementation of Client Centered therapy in the perspective of Sufistic psychology. The application of client centered therapy itself is often done in the counseling guidance process in schools. However, counseling based on Sufi Psychology with the secular has a very significant difference, especially if it is associated with improving one's mental health. Sufistic psychology itself is the result of the integration of scientific scholarship and Sufism. The literature search method is carried out on a number of research journals on related themes. The data is then analyzed and the results of this study indicate that therapy in Islam is an activity with the intention of transferring behavior, namely the change of bad behavior in a more positive direction, by promoting personality development. Client Centered Theraphy can be applied to mental therapy with worship. This is done through prayer; zakat and alms; fasting; pilgrimage; patience; seek forgiveness and repentance; remembrance; and prayer.

Keywords


Client Centered Therapy, Counseling Guidance, Sufistic Psychology

References


Adz-Dzaky, H. B. (2001). Psikoterapi dan Konseling Islam. Yogyakarta: Fajar Pustaka.

Asnawi, K. U. (2017). Konsep Konseling Gestalt Berbasis Islam Untuk Membantu Meningkatkan Bersosialisasi Dan Adaptasi Siswa di Sekolah. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 14(1).

Az-Zahrani, M. bin S. (2008). Konseling Terapi. Bandung: Gema Insani.

Basit, A. (2017). Konseling Islam. Depok: Kencana.

Corey, Geral. (2006). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi (Koswara, penerj.). Bandung: PT. Refika Aditama.

Corey, Gerald. (2003). Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi. Bandung: PT Refika Aditama.

Diniaty, A. (2008). Evaluasi dalam Bimbingan dan Konseling. Pekanbaru: Suska Press.

Faqih, A. R. (2004). Bimbingan dan Konseling dalam Islam. Yogyakarta: UII Press.

Ghazalba, S. (1962). Asas Ajaran Islam : Pembahasan Ilmu Dan Filsafat Tentang Rukun Iman. Jakarta: Bulan Bintang.

Jalaluddin. (2007). Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grapindo Persada.

Kahmad, D. (2006). Sosiologi Agama. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Kamaluddin. (2011). Bimbingan dan Konseling Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(4).

Kartono, K. (1989). Hygiene Mental dan Kesehatan Mental dalam Islam. Bandung: Mandar Maju.

Kurniawan, L. (2015). Pengembangan Layanan Program Bimbingan dan Konseling Komprehensif di SMA. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 1(1).

Lattu, D. (2017). Solusi Pelaksanaan Bimbingan dan Konseling dalam Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 1(1). https://doi.org/10.30598/jbkt.v1i1.141

Mashudi, E. A. (2016). Konseling Rational Emotive Behavior dengan Teknik Pencitraan untuk Meningkatkan Resiliensi Mahasiswa Berstatus Sosial Ekonomi Lemah. Psikopedagogia, 5(1).

Massuhartono, & Mulyanti. (2018). Terapi Religi Melalui Dzikir Pada Penderita Gangguan Jiwa. Journal of Islamic Guidance and Counseling, 2(2), 201–214.

Mubarok, A. (2000). Konseling Agama dan Kasus. Jakarta: Bina Pena Pariwara.

Mugiarto. (2018). Metode Terapi Pendidikan Sufistik. Jurnal Cakrawala, 2(2).

Musnamar, T. (1992). Dasar-Dasar Konseptual Bimbingan dan Konseling Islami. Yogyakarta: UII Press.

Nurihsan, A. J. (2006). Bimbingan Konseling-Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: PT. Refika Aditama.

Permana, E. J. (2015). Pelaksanaan Layanan Bimbingan dan Konseling di Madrasah Aliyah Negeri 2 Banjarnegara. Psikopedagogia, 4(2).

Prasetya, M. A. (2014). Korelasi Antara Bimbingan Konseling Islam dan Dakwah. Addin, 8(2), 410–424.

Prayitno. (2009). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling (Sen Panduan Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling). Padang: UNP.

Prayitno, E. A. (1999). Dasar-dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Ridwan. (2017). Konseling dan Terapi Qur’ani. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rosada, U. D. (2016). Model Pendekatan Konseling Client Centered dan Penerapannya dalam Praktik. Counsellia: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 6(1).

Sandra, R., & Ifdil. (2015). Konsep Stres Guru Bimbingan dan Konseling. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(1).

Shohib, M. (2015). Taubat Sebagai Metode Dasar Psikoterapi. SEMINAR PSIKOLOGI & KEMANUSIAAN, 529–534.

Sururin. (2004). Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: PT. Raja Grapindo Persada.

Surya, M. (1994). Dasar- dasar Konseling Pendidikan : Konsep dan Teori. Bandung: Bhakti Winaya.

Surya, M. (2003). Teori-teori Konseling. Bandung: Pustaka Bani Quraisy.

Wikarta, P. . S. (2016). Pelaksanaan Konseling Kelompok dengan Pendekatan Person Centered Therapy dalam Menangani Regulasi Diri Rendah Empat Mahasiswa Angkatan 2014 Prodi Bimbingan dan Konseling Fakultas Pendidikan dan Bahasa Unika Atmajaya. Jurnal Psiko Edukasi, 14.

Wilis, S. S. (2009). Konseling Keluarga (Familiy Counseling). Bandung: Alfa Beta.

Zamroni, E., & Rahardjo, S. (2015). Manajemen Bimbingan Dan Konseling Berbasis Permendikbud Nomor 111 Tahun 2014. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 1(1).


Full Text: PDF

DOI: 10.21043/esoterik.v5i2.6443

How To Cite This :