Nilai-nilai Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini dalam Film “Adit & Sopo Jarwo”

M. Agung Hidayatulloh

Abstract


This article explores the values of character education for early children in the film Adit & Sopo Jarwo. This qualitative descriptive study analyzes the contents of the four episodes that were randomly selected. The study found that the values of character education for early children based on four episodes of the film Adit & Sopo Jarwo are religious, hard working, independent, friendly and communicative, honest, social care, creative, discipline, honoring of achievement, and responsibility.

Keywords


character education, Adit & Sopo Jarwo

References


Britton, Lesley. (1992). Montessori Play and Learn: A Parents’ Guide to Purposeful Play from Two to Six. New York: Crown Publishers Inc.

Darmu’in. (2013). Kurikulum Pendidikan Karakter di Taman Kanak-kanak Pembina Semarang. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 7, No. 1, April 2013.

Dirjen PAUDNI Kemdiknas. (2012). Pedoman Pendidikan Karakter pada Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Direktorat Pembinaan PAUD Kemdiknas.

Hidayati, Siti Nurul Nur. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbicara melalui Media Film Kartun “Adit dan Sopo Jarwo” pada Anak Kelompok A di TK Salma Insani Kota Kediri Tahun Pelajaran 2014/2015 [Skripsi]. Kediri: PGPAUD FKIP Universitas Nusantara PGRI.

Ismail & Hidayatulloh, M. Agung. (2014). Learning to live together: Penanaman karakter pada anak usia dini di lembaga PAUD Islam. Al-Ulum, Vol. 14, No. 1, Juni 2014, hlm. 229-246.

Mulyatiningsih, Endang. (tt). Analisis Model-model Pendidikan Karakter untuk Usia Anak-anak, Remaja dan Dewasa [Artikel]. Yogyakarta: UNY, dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/penelitian/Dra-Endang-Mulyatiningsih,-M.Pd./13B_Analisis-Model-Pendidikan-karakter.pdf, diakses pada 9 November 2016.

Muslich, Masnur. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurkamto, Joko. (2011). Pendidikan Karakter di Sekolah [makalah diskusi Program Doktor Ilmu Pendidikan UNS]. Solo: UNS.

Pusat Kurikulum. (2010). Pengembangan Budaya dan Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan Kemdiknas.

Risnawati, Vivit. (2012). Optimalisasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini melalui Sentra Min Peran Taman Kanak-kanak Padang. Jurnal Pesona PAUD, Vol. 1, No. 1, 2012.

Samani, Muchlas dan Hariyanto. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1992 tentang Perfilman.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2002 tentang Penyiaran.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

http://kbbi.web.id




DOI: http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2345

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indexed By:

http://journal.stainkudus.ac.id/indexing/moraref.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/sinta.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/ipi.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/googlescholar.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/globethics.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/mende.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/academiaedu.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/citeulike.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/universalimpactfactor.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/21.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/iiifactor.jpghttp://journal.stainkudus.ac.id/indexing/issuu.jpg